Kajaanin linnan pohjapiirustus toisen rakennusvaiheen muutoksista. CAD-piirustus MV/RHO Sami Kälkäjä 2008.

Linnan toinen rakennusvaihe 1660-luvulla

Pietari Brahen kauden alussa linnassa tehtiin vain vähän rakennustöitä. 1650- ja 1660-luvulla linnan päällikkönä ja vapaaherrakunnan linnanjohtajana eli hopmannina toimi mies nimeltä Zachris Palmbaum. Varusväki koostui latokartanon neljästä rengistä, vahtimestarista, kersantista ja kymmenestä sotilaasta.

Linnassa aloitettiin toinen rakennusvaihe 1660-luvulla Brahen toimesta, ja varusväki kaksinkertaistui edelliseen vuosikymmeneen verrattuna. Varsinkin hopmanni Samuel Långin saapumisen jälkeen heinäkuussa vuonna 1660 linnaa varustettiin tarmokkaasti. Muuraustöihin saapui Raahesta muurarimestari Olof Mårtensson, joka oli saanut oppinsa Tukholmassa. Mårtensson toimi linnassa kesäkausina vuoteen 1673 asti.

Toisen rakennusvaiheen aikana koko linnaa korotettiin, ja puiset asuinrakennukset korvattiin kivestä muuratuilla. Vuonna 1661 purettiin puiset rakennukset linnan pohjoismuurilta. Tilalle rakennettiin neljä holvattua huonetta: ruutikamari, tupa, porstua ja keittiö sekä kellari keittiön alle. Seuraavana vuonna valmistui kaksikerroksinen kivirakennus pohjoissivun itäpäähän. Vuonna 1663 rakentaminen jatkui eteläisen puolen purkutöillä ja uusien huoneiden rakentamisella. Myös eteläinen porttiholvi uusittiin.

Rakennustyöt viimeisteltiin Samuel Långin johdolla vuonna 1665, jolloin linnan sisäpihan muurit korotettiin ulkomuurien tasolle. Asuinhuoneiden holvien päälle laitettiin puupalkit tueksi ja niiden päälle yli kolme metriä maata. Läntistä rundelia korotettiin ja varustettiin maavalleilla vuonna 1666. Itäistä tornia kunnostettiin vuonna 1669 samalla kun sen viereen toiseen kerrokseen muurattiin suuri sali. Vuonna 1666 Pietari Brahe lähetti linnaan marmoritauluja juhlistaakseen sen valmistumista.





Siirry sivun alkuun

 

Kajaanin linnan pohjapiirustus 1600-luvun lopulta. Katso kuvaa tarkemmin tästä.

 

Brahen lähettämä marmoritaulu löytyi maantiesillan perustusten kaivauksissa vuonna 1936. MV/HKA.